Από τον Σωτήρη Μπέκα
Το Ντιλγκιρούδι είναι μια λέξη που συναντάται στην Ανατολική Θράκη, και ανάλογα με την κατά τόπους ερμηνεία μπορεί να σημαίνει ο “χτίστης”, ο “μαρμαράς” ή και ο “σκεπάς”, αυτός που επισκευάζει ή φτιάχνει μια σκεπή. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια ιδιότητα που έχει να κάνει με χειρωνακτική και επισκευαστική εργασία. Στο ομότιτλο θρακιώτικο τραγούδι, η κοπέλα προτρέπει το αγόρι που αγαπά, το Ντιλγκιρούδι, να πει στη μάνα του για την αγάπη τους και να τη ζητήσει σε γάμο. Οι μανάδες τους δεν συμφωνούν, όμως οι νέοι αποφασίζουν πως θα τα καταφέρουν και παίρνουν την κατάσταση στα χέρια τους. Αυτό το τραγούδι από το Καβακλί, την κωμόπολη της Ανατολικής Ρωμυλίας, το σημερινό Τοπόλοβγκραντ της Βουλγαρίας, είναι το πρώτο που τραγούδησαν μαζί ως σχήμα οι Σαλονικιά Τσαντσάνη (λύρα, φωνητικά), η Ιωάννα Καλλέργη, η Νατάσα Τσακηρίδου, η Λυδία Φουρτούνα και η Αναστασία Χατζηαποστολίδου (φωνητικά), και αποφάσισαν να ξεκινήσουν επίσημα το φωνητικό σύνολο «Ντιλγκιρούδι», που δημιουργήθηκε το 2017. Το πλαίσιο και η αφορμή υπήρξε ένα αφιέρωμα στη μουσική της Θράκης που διοργάνωσε το τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, εκεί όπου όλους τους ήταν φοιτήτριες, στην κατεύθυνση της Παραδοσιακής Μουσικής.
Συμπτωματικά στο συγκεκριμένο αφιέρωμα ήταν παρών και ο Χρόνης Αηδονίδης, επίσης συμπτωματικά η Σαλονικιά Τσαντσάνη παίζει θρακιώτικη λύρα, ενώ τρία από τα μέλη του σχήματος κατάγονται από τη Θράκη. Οι συμπτώσεις όμως μετατράπηκαν σε συνειδητή επιλογή, όταν στις πρόβες διαπίστωσαν πως η μουσική αυτής της περιοχής τους παρέχει εκείνο το μουσικό υλικό που θέλουν να επικοινωνήσουν και να εκφράσουν. Η μουσική της Θράκης έχει επίσης και ένα επιπλέον στοιχείο που ενδιαφέρει πολύ τα μέλη από το Ντιλγκιρούδι και είναι ο πρωταγωνιστικός γυναικείος ρόλος στην μουσική ερμηνεία, ενώ και οι παραλογές της συγκεκριμένης παράδοσης, οι ιστορίες των θρακιώτικων τραγουδιών έχουν στο κέντρο τους τη γυναίκα.
“Μας ενδιαφέρει να βρίσκουμε τους ανθρώπους που σήμερα μπορεί να έχουν απομείνει σε μια άγνωστη γωνιά της χώρας, και τραγουδάνε τραγούδια που συνήθως δεν θα ακούσει κανείς σε ένα γλέντι. Έχουμε την τύχη να γνωριζόμαστε με τις γυναίκες του Βόλακα στη Δράμα, από τις οποίες παίρνουμε μεγάλη έμπνευση και υλικό, όπως και από τις γυναίκες από τους Ασβεστάδες, στη Θράκη. Ψάχνουμε την έμπνευση σε αυτές τις γυναίκες που είτε κάποτε τραγουδούσαν, είτε ευτυχώς τραγουδάνε ακόμη, αυτό το υλικό που με κάποιο τρόπο έφτασε στα χέρια τους και αυτές λόγω του μουσικού τους βιώματος, έχουν βρει το δικό τους τρόπο για να το παρουσιάζουν. Αλίμονο εάν προσπαθούσαμε να κάνουμε στείρα αναπαραγωγή όλης αυτής της αυθεντικότητας που έχουν αυτοί οι άνθρωποι. Ο δικός μας τρόπος είναι η επεξεργασία αυτού του υλικού και η παρουσίαση του μέσα από τα αστικά βιώματά μας, καθώς και τις αστικές μας δεξιότητες”, εξηγεί στο folkradio.gr η Νατάσα Τσακηρίδου.
Πράγματι, το Ντιλγκιρούδι δουλεύει και παρουσιάζει ρεπερτόριο -κυρίως- της Θράκης και της Μακεδονίας, με μία προσέγγιση που είναι πολύ κοντά στο τοπικό ιδίωμα, αλλά η σύγχρονη οπτική των μελών του δεν κρύβεται. Κάτι που φανερώνει την καλλιτεχνική τους ειλικρίνεια. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, ωστόσο, οι Σαλονικιά Τσαντσάνη, η Ιωάννα Καλλέργη, η Νατάσα Τσακηρίδου, η Λυδία Φουρτούνα και η Αναστασία Χατζηαποστολίδου χρησιμοποιούν φολκλορικά υλικά προκειμένου να εμπλουτίσουν τις παραστάσεις τους με εκφραστικά στοιχεία που ενδυναμώνουν την παραστατικότητα, επιζητώντας και τη διάδραση του κοινού.
Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά ενός από τα πιο ενδιαφέροντα νέα σχήματα στην ελληνική μουσική σκηνή της δημοτικής μουσικής, που ειρήσθω εν παρόδω έχουν ξεκινήσει και την προετοιμασία της πρώτης ολοκληρωμένης δισκογραφικής δουλειάς τους. Με τραγούδια της Θράκης και της Μακεδονίας, αλλά και νέες συνθέσεις, βασισμένες σε αυτό το μουσικό πλαίσιο.
Ακούστε περισσότερα από το Ντιλγκιρούδι εδώ
https://www.youtube.com/@-dilgeroudi5459
https://www.instagram.com/dilgeroudi_/